Strona główna » Nasze działania » Akcja „Kolej na Radogoszcz Wschód” mija kolejne stacje.

Akcja „Kolej na Radogoszcz Wschód” mija kolejne stacje.

Poprzednia część: http://el-00000.pl/dzialania/akcja-kolej-na-radogoszcz-wschod/

LKA RW_0124 marca 2016 roku przedstawiciele Zmotoryzowanych wzięli udział w Doraźnej Komisji ds. Transportu Rady Miejskiej w Łodzi, na zaproszenie jej Przewodniczącego. Podczas posiedzenia zostało przedstawione stanowisko w sprawie lokalizacji przystanku kolejowego oraz argumenty na korzyść proponowanej lokalizacji – w odniesieniu do propozycji „zditowskich” (ZDiT wstępnie zaopiniował lokalizację w bliskiej odległości ulicy Łucji). Wystąpienie koordynatorki akcji „Kolej na Radogoszcz Wschód” zostało przyjęte z aprobatą większości zgromadzonych. Oczywiście, pojawiły się i kontrargumenty, ale summa summarum stanowisko Zmotoryzowanych zostało zaakceptowane jako logiczne i najlepsze dla mieszkańców osiedla Radogoszcz Wschód wraz z częścią tzw. Sitowia. Nie obyło się bez standardowego „jeszcze nic nie jest powiedziane na pewno, urząd niczego nie zrobi wbrew woli mieszkańców” itp…
Temat stacji pojawił się również na spotkaniu podsumowującym konsultacje społeczne ws. Modelu Zrównoważonego Transportu dla Łodzi. Gospodarzem bałuckiej części podsumowań był właśnie Radogoszcz Wschód, a dokładnie Szkoła Podstawowa przy ul. Syrenki 19A, w której 9 lutego 2016 r. miało miejsce spotkanie mieszkańców, władz osiedla i Zmotoryzowanych z Panią Prezydent. Na spotkaniu 29 marca br. Zmotoryzowani przedstawili zebranym szybkie sprawozdanie z działań w sprawie stacji ŁKA na Radogoszczu Wschodzie. Zgromadzeni przyjęli te informacje z aprobatą. Wielu spośród obecnych na spotkaniu chce się przyłączyć do jednego chóru głosów opowiadających się za lokalizacją przystanku przy przejeździe kolejowym Świtezianki/Krecia.
Przed nami kilka kolejnych spotkań w tej sprawie. O postępach – tzw. następnych stacjach naszej „Kolei na Radogoszcz Wschód” – będziemy informować.

LKA RW_02Przypomnijmy argumenty za lokalizacją przystanku przy przejeździe Świtezianki/Krecia:

1. sprawiedliwy zasięg dla mieszkańców zarówno najbliższych jak i najdalszych rejonów Radogoszcza Wschodu i Sitowia (przy Łucji będą wsiadać raczej tylko Radogoszczanie, bo z Sitowia do przejścia między 1200 a 2000 metrów oznacza odrzucenie przez mieszkańców Sitowia ŁKA jako alternatywy dla MPK). Jednocześnie fakt, iż mieszkańcy skrajnych bloków osiedla Radogoszcz Wschód mieliby do pokonania pieszo ok. 600 metrów do przystanku przy Łucji, podczas gdy dokładnie tyle samo mają do stacji Arturówek, wskazuje na nonsens propozycji lokalizacji przystanku w okolicach dawnej krańcówki autobusowej. Lokalizacja Świtezianki/Krecia jest sensowna, logiczna, sprawiedliwa i perspektywiczna (o tym dalej).

2. rozwojowość lokalizacji: mnóstwo miejsca pozwalającego jednocześnie na:
a) organizację infrastruktury, a więc budowę wielkiego parkingu włączonego do sieci P&R, wyposażonego w zadaszone miejsca dla rowerów, ławki i rondo do zawracania dla busa, jaki miałby tutaj zajeżdżać w ramach połączenia obu Radogoszczy i obu stacji ŁKA – R.Wschód i R.Zachód. Takich możliwości nie ma lokalizacja przy Łucji, wciśnięta w ograniczony kawałek terenu, dodatkowo „fundująca” mieszkańcom domów przy Łucji życie w zasadzie na parkingu,
b) rozwój z poziomu przystanku do funkcjonalności stacji kolejowej, ponieważ w dalszej perspektywie czasowej jest realna szansa na drugi tor (już teraz, podczas II etapu rozbudowy wschodniej linii ŁKA, w jakim ma się zawierać właśnie budowa stacji Radogoszcz Wschód, będzie budowana „mijanka” na Marysinie). Ulokowanie stacji właśnie przy przejeździe kolejowym Świtezianki/Krecia oznacza ogromne możliwości rośnięcia w każdą stronę. Nie ma na to szans przy Łucji, a ulokowanie tam przystanku kolejowego zarówno wyklucza możliwość zbudowania wygodnego dojścia od strony domków (perspektywa dobudowania drugiego toru kłóciłaby się z wymogami jakie stałyby przed inwestycją w tamtym rejonie) oraz skazuje przystanek na bycie już zawsze podrzędnym podmiejskim peronem.

3. Świetne połączenie z miejską siecią transportową (linia ŁTR, autobusy) oraz bardzo dogodny dojazd dla kierowców chcących skorzystać z idei park & ride (lokalizacja przy Łucji miałaby bardzo dobre połączenie jedynie z autobusem).

4. Bezpieczeństwo korzystających z przystanku kolejowego, ponieważ teren jest rozległy i odsłonięty, w przeciwieństwie do wąwozu przy Łucji, ulokowanego na tyłach parkingu strzeżonego.

5. Koszty: infrastruktura częściowo istniejąca, teren płaski, łatwy do adaptacji a inwestycja nie tak kosztowna jak w wąwozie

 

Następna część: http://el-00000.pl/dzialania/nastepna-stacja-lodz-radogoszcz-wschod/

 

 

Komentarze

Komentarze