Strona główna » Nasze działania » Akcja „Kolej na Radogoszcz-Wschód”

Akcja „Kolej na Radogoszcz-Wschód”

12819294_553191994854061_8996973644476116686_oRadogoszcz Wschód i osiedle Sitowie czekają na przystanek kolejowy Łódź Radogoszcz Wschód niczym na pierwszą gwiazdkę… ŁKA funkcjonuje już 2 lata, najbliższy przystanek Łódź Arturówek nie cieszy się powodzeniem, co jest zrozumiałe (odległość do przejścia pieszo z Sitowia to nawet 3 km), a obietnice budowy peronu na Radogoszczu zawierają zupełnie różne terminy. Zadaliśmy sobie pytanie, czy w ogóle realna jest ta inwestycja? Napisaliśmy rekomendacje dla jedynej naturalnej kandydatki na lokalizację, czyli najbliższej okolicy przejazdu kolejowego u zbiegu Kreciej i Świtezianki, narysowaliśmy mapę i poszliśmy na spotkanie z przedstawicielami Urzędu Marszałkowskiego i ŁKA.

Oto co postulowaliśmy:
– budowę przystanku kolejowego po obu stronach torów, tuż przy przejeździe kolejowym Świtezianki/Krecia, dokąd będzie niemal jednakowe dojście dla Radogoszczan i Sitowian, zaś uczniowie zespołu szkół przy Syrenki będą musieli w zasadzie przejść tylko przez ulicę (trzeba wyznaczyć przejście dla pieszych, za zakrętem ulicy Świtezianki, w kierunku krańcówki). To lokalizacja ważna z punktu widzenia połączenia ŁKA z MPK, bo do krańcówki autobusowej byłoby 350 metrów, a do linii ŁTR równy 1 km;

– oczyszczenie całej najbliższej okolicy przystanku, wykarczowanie zarośli, instalację oświetlenia i monitoringu;

981192_553192041520723_173865329635213684_obudowę parkingu na ok. 120 miejsc, z wiatami dla rowerów i rondkiem do zawracania mającym służyć „podrzucającym” do pociągu oraz busowi, jaki miałby tam zajeżdżać, gdy zostanie (jeśli w ogóle!) uruchomiona linia autobusowa łącząca Radogoszcz-Wschód z Radogoszczem Zachodem, obsługiwana przez mały tabor. O taką linię zabiegali Radogoszczanie z obu stron ulicy Zgierskiej, zarówno podczas spotkań eksperckich i warsztatowych w UMŁ, jak i osiedlowych, 1 i 9 lutego, w ramach konsultacji społecznych nad Modelem Zrównoważonego Transportu;

– zorganizowanie akcji promującej korzystanie z ŁKA, skierowanej do mieszkańców Radogoszcza Wschodu, Sitowia oraz posesji na wschód i północ od torów, w kierunku Łagiewnickiej zgierskiej i Łagiewnickiej łódzkiej, jak też wprowadzenie stałego systemu informacji (tablic z rozkładami i graficznym przedstawieniem połączeń wszystkich środków transportu zbiorowego dostępnych w okolicy);

– ustawienie przy wjeździe do Łodzi od strony Zgierza tablic informujących o parkingu P&R w odległości 1 kilometra od lewoskrętu ze Zgierskiej w Świtezianki.

Dowiedzieliśmy się jednocześnie, że ZDiT, Urząd Marszałkowski i ŁKA, planują przystanek w okolicy ul. Łucji. Stan projektu nie jest zaawansowany, ale już przeszedł przez ZDiT, więc jest daleko za fazą początkową. Wobec tej propozycji lokalizacji wyrażamy swój sprzeciw. Oto dlaczego „NIE!”:

– ulica Łucji jest drogą gruntową a dojście z parkingu przy Świtezianki do peronu przystankowego w tej lokalizacji, wymagałoby totalnego oczyszczenia okolicy (wykarczowania wielkiej połaci zarośli), utwardzenia terenu i oświetlenia go. Mimo tych zabiegów, usytuowanie stacji za ogrodzeniem dużego parkingu i tak pozostawiałoby tamto miejsce w dalszym ciągu odciętym od osiedla, co niekorzystnie wpływałoby na poczucie bezpieczeństwa podróżnych korzystających ze stacji. Po prostu. Inaczej tam nie będzie, bo takie są warunki.

– usytuowanie torów kolejowych w wąwozie oznaczałoby bardzo drogą inwestycję, z racji konieczności przeprowadzenia rekultywacji terenu, zbudowania dojścia do peronów (schody, windy lub pochylnie). W tej lokalizacji perony przystankowe bezwzględnie musiałyby być zbudowane po obu stronach torów, co jest nierealne. Co zatem pozostaje? Przejście przez tory pośrodku trasy? Dla osób zdrowych jest to zawsze możliwe, ale dla niepełnosprawnych, starszych, chorych, dla dzieci..? Pozostaje pytanie: czy przed sporządzeniem projektu ktoś tu był i dokonywał wizji lokalnej??

– stacja znajdowałaby się za blisko kolejnej (Łódź Arturówek), z której mieszkańcy ulicy Łucji i terenów na południe od niej bez problemu mogą korzystać.

– najważniejszy argument przeciw: cała inwestycja nieporównywalnie bardziej kosztowna, a oddalona od osiedla Sitowie o 1100 metrów (od najdalszego jego krańca to już ok.2 km), od krańcówki autobusowej o 750 metrów, a od linii ŁTR aż o 1700 metrów, nie spełniałaby swojej roli w przewidywanym zakresie.

Po co zatem budować, jeśli zamiast 14 tys. potencjalnych pasażerów zawężamy „na dzień dobry” grono tylko do mieszkańców Radogoszcza Wschodu? Kto z Sitowia będzie biegał aż prawie 2 kilometry na pociąg? To 3x dalej niż do miejsca, jakie rekomendują Zmotoryzowani, którzy też – O DZIWO (dla niektórych to niepojęte, a jednak!) – chadzają pieszo i korzystają z ŁKA.
Taka inwestycja, jak budowa przystanku kolejowego wraz z infrastrukturą, wiąże się w ogromnymi kosztami a także istotnymi zmianami dla mieszkańców. Oni mają z tych nowych dóbr korzystać, linia musi być rentowna. Jednym zdaniem: wszyscy muszą być zadowoleni. Odnosi się wrażenie, że nie wszystkim jednakowo wydaje się konieczna wizja lokalna przed przystąpieniem do projektowania. Pewne miejsca mają naturalne predyspozycje do konkretnych celów, jak właśnie lokalizacja Świtezianki/Krecia. Infrastruktura zastana też w dużej mierze ogranicza koszty już na wstępie. Dostępność do stacji dla niemal wszystkich jednakowa. Połączenie z komunikacją miejską – bardzo dobre. Czego zatem trzeba, by przekonać urzędników?

 

Następna część: http://el-00000.pl/dzialania/akcja-kolej-na-radogoszcz-wschod-mija-kolejne-stacje/

 

10321742_553192031520724_6444395290103496473_o10321742_553192218187372_5115436945015153742_o 12819387_553192224854038_3856876421692672667_o 12829158_553192231520704_5883024932786766193_o

Komentarze

Komentarze