Strona główna » Nasze działania » Kolej na Radogoszcz Wschód – dobra decyzja

Kolej na Radogoszcz Wschód – dobra decyzja

sukces na www EL

Prawdę powiedziawszy, zupełnie nieoczekiwanie sprawa akcji „Kolej na Radogoszcz Wschód” przybrała mądry, dobry, odpowiedzialny obrót. Oto 15.01.2018 r. gruchnęła wieść, że PKP PLK zdecydowała się na wariant przystanku kolejowego przy Kreciej, czyli na wariant społeczny, wspierany gorąco przez mieszkańców osiedla Radogoszcz Wschód, władze osiedla i Spółdzielni oraz społeczników miejskich sympatyzujących z naszą Inicjatywą.

 

Ojcowie sukcesu.

Ojców sukcesu zapewne zgłosi się wielu, jednak decyzja PKP PLK kierowana naciskami społecznymi to zasługa głównie Radogoszczan, którzy tej sprawie poświęcili mnóstwo pasji i czasu. Warto przypomnieć osiedlową zbiórkę podpisów, w którą zaangażowanych było wiele stacjonarnych punktów na Radogoszczu oraz wolontariusze, a podpisów w 2 tygodnie zebrano przeszło 1400.

Chcielibyśmy jednak zaznaczyć, że społeczna fala wezbrała nie w sprawie samego przystanku a jego lokalizacji, gdy okazało się, że powstało już wstępne opracowanie dla wariantu przy ul. Łucji. To wtedy rozpoczęła się batalia o miejsce a nie o fakt powstania przystanku. I stało się to po naszym spotkaniu w marcu 2016 roku z przedstawicielami ŁKA i Urzędu Marszałkowskiego, na którym byliśmy wraz z przedstawicielami Radogoszcza Wschodu. I od początku działaliśmy razem, nawzajem się wspierając, a do akcji kolejno zapraszani byli i dołączali ludzie różnych opcji społecznych i politycznych, zjednoczeni wokół wspólnego celu. Nie wszyscy jednak dołączyli i nie wszyscy, którzy dołączyli, pozostali. Warto również wiedzieć, że w sprawie lokalizacji stacji przy Świtezianki/Kreciej głosowali Przedstawiciele Mieszkańców na corocznym zebraniu Walnym Członków w 2016 r. i wyrazili swoją decyzję bez jednego głosu sprzeciwu a przy dwóch wstrzymujących się od głosowania.

Podpisy w Urzędzie Marszałkowskim wraz z podsumowaniem wad i zalet obu lokalizacji złożyliśmy my i przedstawiciele osiedla Radogoszcz Wschód, w dn. 4 sierpnia 2016. Pisaliśmy na naszej stronie o tym, jak i o każdym kolejnym istotnym etapie działań.

 

Dlaczego ta lokalizacja jest tak ważna?

Przypomnijmy przytaczane w różnych dyskusjach argumenty:

  • lokalizacja leży pośrodku obwodu osiedla Radogoszcz Wschód, które nie składa się wyłącznie z bloków do Świtezianki, ale również z części zwanej „Sitowiem”. Dla mieszkańców Sitowia dojście pieszo do stacji przy Łucji byłoby absurdem, a dojazd autobusem – kolejną porażką przesiadkowego modelu transportu…,
  • miejsce jest wielkie, rozwojowe w przyszłości, gdzie można planować wszelką rozbudowę, czego nie da się powiedzieć o Łucji,
  • dostępność dla kierowców – jeśli wciąż mówimy w Łodzi o systemie P&R, bo to dojazd 1 km od lewoskrętu przy Zgierskiej dla wjeżdżających do miasta,
  • bliskość MPK – do tramwaju prosta droga i bliskie przystanki autobusowe, w tym krańcówka. Nie jest wykluczone, że przy stacji powstanie dodatkowy przystanek autobusowy, proponowaliśmy to więc ośmielamy się „marzyć”…
  • koszty budowy przy przejeździe Świtezianki/Krecia a przy Łucji – ze względu na prace ziemne – bez porównania niższe,
  • uciążliwość dla mieszkańców: przy Świtezianki/Kreciej nie ma bloków, zaś przy Łucji stoją domy, których mieszkańcy żywo protestowali wobec budowy przystanku w wąwozie, niemal za drzwiami domu. Dobrze wiedzieli o czym mówią, bo swojego czasu mieli pod oknami krańcówkę autobusową…,
  • dojście dla pieszych: owszem, w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku kolejowego nie ma bloków, dzięki czemu stacja nie jest planowana dla kilku osób, a dla całego osiedla, które będzie miało do niej sprawiedliwy dostęp, sensowny. Nie mówimy tu o korzyściach dla grupy, ale o historycznej strategicznej decyzji dla całego rejonu. Mieszkańcy Kreciej musieliby chodzić na przystanek przy Łucji przez prywtaną działkę (dostępną do czasu…), albo przez tory (przy budowie jednego peronu nie byłoby co liczyć na kładkę), albo przez… Świtezianki/Krecią właśnie. Tamtędy prowadzi główny trakt z osiedla do Arturówka i domków za torami oraz do ogródków działkowych,
  • gdyby stacja powstała przy Łucji – Arturówek zostałby ograniczony do weekendów, zaś przystanek przesunięty o 400 m na północ pozostawia Arturówek bezpiecznym. Dzięki temu zwiększy się dostępność kolei dla mieszkańców i bloków, i domów.

Co ciekawe – zapraszani na osiedle (przez Społeczników z Radogoszcza) przedstawiciele mediów i urzędów nie dowierzali, spacerując wzdłuż torów, że awantura tak zaciekła jest o rzeczy tak oczywiste…

Cieszymy się z wczorajszej decyzji. To jest decyzja bardzo mądra i odpowiedzialna. Perspektywiczna. Właściwa. Za rozwój ŁKA trzymamy kciuki od początku jej istnienia.

Budowę przystanku Radogoszcz Wschód, wraz z przystankiem Warszawska i Retkinia, określono na lata 2018-2020.